مجله و پادکست

نماد گردشگری ایران چیست؟؟؟


نماد گردشگری ایران چه میتواند باشد؟؟؟

قبل از هر چیز اجازه بدهید برایتان یک خاطره تعریف کنم :

 یک روز دوست ایرانی من سارا، که در یکی از کشورهای اسکاندیناوی زندگی می کند به من زنگ زد و گفت دیروز مادرش از ایران با او تماس واتساپی گرفته و چون تماس خارج از ساعت تماسهای همیشگی بوده ،طبیعتا او نگران حال مادرش شده و خیلی با اضطرب تماس مادرش را جواب می دهد.

سارا گفت : ولی خوشبختانه حال مادرم خوب بود. مادر با همان صدای مهربان همیشگی خود به من گفت که در متروی تهران است و با یک زوج جوان اهل امریکا (که گویا به صورت هیچ هایکری به ایران سفر کرده بودند) هم مسیر شده است.

و می خواست من به زبان انگلیسی به آنها بگویم که اگر چیزی نیاز دارند من به مادرم انتقال بدهم تا برایشان تهیه کند به صورت کاملا رایگان، و در ادامه گفت : "اینها به هر حال در کشور  ما مهمان هستند."

سارا در ادامه گفت،زمانی که من این موضوع را به توریستهای آمریکایی گفتم ،آنها هم با هیجان و شگفتی از مهمانوازی و همنوع دوستی مادرم تشکر کردند و گفتند البته در مدتی که در ایران بودیم این فرهنگ  ایرانیان بیشتر از هر چیزی به آنها احساس امنیت و شادی داده است. و گفتند که چیزی نیاز ندارند ومکالمه ما با آرزوی موفقیت برایشان به پایان رسید.

احتمالا تا اینجا حدودا حدس زده اید که منظورم کدام نماد ایران میتواند باشد.

بله "مهمانوازی" نماد ناملموس گردشگری ایران است.البته نماد بصری ایران هم که یک ققنوس(پرنده اساطیری انحصاری در فرهنگ ایران زمین) است و با عبارات "ایران باشکوه" و "تجربه ایی متفاوت"  ، به درستی گواه و مهر تایید این نماد گردشگری ایران است.

ققنوس پرنده ایی افسانه ایی است که همیشه در طول تاریخ و داستانهایی ایرانی نماد یاری رساندن به انسانهای -درستکار،غریب،حامی عدالت و پناه آنان در برابر مشکلات و سختی های روزگار بوده است.

در" نماد بصری ققنوس" (لینک به سایت نماد) دم هفت پر بلند دیده می شود، که به عدد هفت که در بین تمام ملیتها عدد مقدسی است اشاره دارد و رنگ آبی و لاجوردی که حس امنیت و آرامش و انرژی مثبت را انتقال می دهد. ما هم با افتخار، تصمیم گرفتیم لوگو و رنگ سازمانی زیبا بن را از آن الهام بگیریم.

و  در اینجا هم لازم میدانم  که بگویم  متاسفانه در بعضی تبلیغات رسانه ایی برون مرزی،عده ایی  قبلا سعی در ناامن نشان دادن  و تخریب فرهنگ غنی ایران( حال به هر دلیلی ) داشتند. ولی خوشبختانه امروزه با وجود سایت هایی همچون تریپ ادویزر و کوچ سرفین(لینک به هر دوسایت)که گردشگران در آنها آزادانه نظر خود رابیان می کنند،میتوانید احساس رضایت وخوشنودی آنان را از سفر به مناطق مختلف ایران مطالعه نمایید.

برای ایران با داشتن چندین اثر ثبت شده ملموس و ناملموس گردشگری در فهرست میراث جهانی، سازمان یونسکو که متولی این امر است.می توان هر کدام از آنها را به عنوان نماد گردشگری در نظر گرفت. ولی از انجا که ایرانیان برای فرهنگ مهمانوازی و گردشگر پذیری ارزش بالایی قایل هستند ،نماد مهمانوازی در تمامی عناصر گردشگری و فرهنگی "ایران باشکوه " احساس می شود.

پس بدون شک نماد کلی گردشگری ایران "مهمانوازی "است. گردشگری پزشکی ایران هم ازاین قاعده مستثنی نیست و همواره در بیمارستانها و کلینیک ها ی مجهز به بخش بیماران بین الملل  دارای مجوز IPD(لینک به لیست بیمارستانهای دارای مجوز) شاهد رضایت و خرسندی گردشگران سلامت خارجی هستیم.

 

نویسنده :بی نیاز اول

نویسنده ارشد زیبا بن